Foredrag

Copyright © All Rights Reserved

Jeg har holdt flere foredrag de siste årene. Nedenfor finner dere noen av dem. Håpet med å holde foredrag er å gi tilhørerne innblikk i de ulike turene, spre turglede samt gi inspirasjon til å ta egne turer. Kort eller lang, det spiller ingen rolle. Det viktigste er å komme seg ut og nyte den fantastiske naturen !

MOUNT EVEREST - på liv og død!

I 2017 gjorde jeg ett nytt forsøk på å bestige Mount Everest. Sammen med Anny og teamet til Dawa Chiiri Sherpa organiserte vi hele vår ekspedisjon selv. Grundig hjemmelekse innefor HMS og barrieretenking samt verdiene Safety, Respect og Team Work var basis for min planlegging av denne ekspedisjonen.

Alt gikk etter planen på ekspedisjonen. Tross slitsomm dager og litt syksom var vi klare for toppstøtet iht plan. Dessverre måtte jeg snu på South col, 8000 moh pga feil på oksygenflasker. Jeg tok ikke sjansen på å prøve engang! Jeg gikk ned fra 8000 moh med et smil om munnen i visshet om at jeg verken hadde satt meg selv eller min klatresherpa for unødvendig fare. Hjemmleksen var gjort og hadde jeg gjort ettoppstøt hadde jeg brutt min viktigste barriere! Tross noen timer unna toppen var valget enkelt - jeg valgte livet!

Foredraget tar for seg hvor viktig HMS, barrieretenking og mental trening er foran en slik ekspedisjon. Foredraget er spekket med flotte bilder og filmsnutter som forteller om ekspdisjonen som kunne ha endt dramatisk, men som endte godt takket være gode forberedelser fysisk og mentalt.

MOUNT EVEREST- livet i gave!

Helt siden jeg så Mount Everest fra Kala Patthar i 2004 har jeg drømt om å stå på toppen, men ikke med hvem som helst. Håpet var å få være med på et Norsk Team som selv planla en slik ekspedisjon. Via venner fikk jeg kontakt med det perfekte teamet og siden sommeren 2013 har tiden vært brukt til planlegging og forberedelser til turen. Rett etter påske satte jeg, Pål Tande og Siv Harstad kursen for Nepal.

Frem til 25. april gikk stort sett alt etter planen, men kl. 11.56 ble absolutt ALT snudd opp ned da vi ble rammet av Nepals verste naturkatastrofe på 80 år! Å springe for livet fikk en ny mening etter denne opplevelsen. Dette var starten på dager jeg aldri kommer til å glemme! Jeg så ikke mennesker bli drept, men har sett mange drepte mennesker og ikke minst sett ansiktene bak de mange tragediene noe som har gjort enorme inntrykk.

Foredraget tar for seg forberedelsene, motivasjon, den dramatiske dagen da skjelvet skjedde og ikke minst de påfølgende dagene da alt stoppet opp. Alt krydret med egne bilder og videosnutter.

EKSPEDISJON ISHAV

I 1917 forliste ei fangstskute ved navn Ishav i Moselbukta lengst nord på Spitsbergen. Om bord var blant andre bestefaren min, Markus N. Hansen Det var sent på sesongen, og for å berge livet måtte han og resten av mannskapet ta seg tilbake til Longyearbyen til fots med minimalt av mat og utstyr. Ferden var lang og strabasiøs og har i ettertid blitt omtalt som dødsmarsjen.

Dette er en sagnomsust historie som har vært med familien i snart ett århundre. Siden jeg var 7 år har jeg drømt om å gå i min farfars fotspor. Den omfattende planleggingen startet for fire år siden. Jeg var nær ved å gi opp flere ganger pga de store utfordringene med turen.

I løpet av foredraget så vil jeg gi tilhørerne ett innblikk i historien fra 1917, utfordringene med planleggingen, dramatiske episoder, isbjørnbesøk, slitet og alle de magiske øyeblikkene vi hadde. Alt dette formidles gjennom flotte bilder, videosnutter samt magisk Svalbardnatur. Dette er UTEN TVIL mitt største eventyr!

Verdens vakreste fjell - AMA DABLAM

I 2004 så jeg dette fantastiske fjellet første gangen og en drøm ble tent. Takket være Haavard Gjerdset fikk jeg troen på å gjøre det "umulig mulig". Gjennom utallige treningstimer ble jeg både i bedre form, men også kjent med verdens beste treningsstudo, nemlig naturen!

Foredraget gir tilhørerne et innblikk i hva som krever av forberedelse for å være best mulig forberedt til slike ekspedisjoner samt bilder og film fra turen på verdens vakreste fjell som rager hele 6856 moh og byr på klatring opp til 5+, is- og miksklatring.

KILIMANJARO - Supertrivelig tur samt litt slit

I 2009 arrangerte jeg tur til Kilimajaro for Fjellsportgruppa til Trondhjems Turistforening. Sjelden har jeg vært med en så trivelig gjeng på tur! Opplevelsene stod i kø på den 14 dager lange ferie turen!

Turen forløpig ikke uten dramatikk. Foredraget, som har både bilder og film, gir et innblikk i utfordringene man kan få ved å bevege seg på høye fjell.